joi, 23 august 2012

Decapitări, excluderi, demontări





În Cimitirul Militar din Calea Lipovei din Timişoara, în dosul  crucilor din al doilea război, al stelelor de la căpătîiul ofiţerilor sovietici, şi mai nou, a mormintelor din revoluţie se află o coloana din piatră pe o fundaţie din cărămizi măcinate de vreme care s-ar putea cît de curînd să se prăbuşească printre peturi, buruienile şi gunoaiele din jur. Istoria Monumentului Victoria (numele oficial al coloanei din cimitir) are legătură cu asediul trupelor revoluţionare maghiare conduse de generalul polonez Iosif Bem împotriva cetăţii şi garnizoanei Timişoarei din anul 1849 aflată sub comanda generalului austriac Rukavina. Daravera cu asediul a durat peste o sută de zile. Oraşul nu a putut fi cucerit şi mai apoi revoluţia s-a prăbuşit la Şiria. La trei ani de la asediu, junele împărat Franz Joseph soseşte în oraş şi pune piatra de temelie a Monumentului dedicat celor ce şi-au pierdut viaţa în asediu. În iarna anului viitor are loc inaugurarea sa în fosta Piaţă de Paradă, actuala Piaţă a Libertăţii, chiar în faţa actualei Garnizoane militare (cf. http://www.timisoara.uvt.ro). Aflăm din documentul citat că Monumentul Fidelităţii a fost opera unui cunoscut arhitect Josef Kranner, cel care a renovat, printre altele, catedrala Sfîntul Vitous din Palatul Hradčany din Praga (http://www.praha.eu). Monumentul are o înălţime de aproape 20 de metri, este realizat în stil neogotic iar piedestalul reprezintă o cetate cu monştrii (de tip gargouilles) ai catedralelor gotice care reprezentau „revoluţionarii maghiari învinşi în timpul asediului”( cf. http://www.timisoara.uvt.ro ş.u.) Un baldachin de piatră „adăpostea statuia Fidelităţii ce ţine în mînă cheile cetăţii”.  Statuile Monumentului au fost realizate de sculptorul Josef Max cel care a sculptat (în 1854) statuia Sfîntului Josif, patronul dulgherilor, în şirul celebru al statuilor care împodobesc Podul Carol din Praga (http://www.free-prague-guide.com). Aşadar două nume prestigioase alungate printre peturi şi gunoaie!
În istoria Monumentului avem un şir de demolări politice: în plin dualism, „în 1885, primarul Török Janos cere demontarea statuetelor ce îi reprezentau pe maghiari”.      Mai tîrziu, în revoluţia lui Bela Kun din 1918, „revoluţionarii decapiteazǎ şi demonteazǎ statuia Fidelitǎţii (Maria Tereza, n.n.) din centrul baldachinului şi distrug celelalte statui”. Într-un reuşit roman al literaturii maghiare (Meliusz Iozsef, Oraşul pierdut în ceaţă, Minerva, 1982)  este descris momentul respectiv: „Tânărul, agil ca o maimuţă – se dovedi că era un excelent gimnast – se aşeză pe sînii mari, ca nişte ugere, ai Mariei Tereza, apoi cu un singur salt fu pe umerii împărătesei. Acolo îşi scoase din cap pălăria ponosită şi-o trînti deasupra coroanei. […] În mâinile tinerilor apăru o funie de sîrmă […] Masivul piedestal al statuii nu ceda, nici măcar nu se clintea, însă gîtul nu se putu împotrivi furioasei forţe ce trăgea ritmic de funie, se rupse, şi capul zbură înainte, descriind un mare arc de cerc, făcu ferfeniţă coloana unui salcîm golaş şi căzu buşind cu faţa în pământ”.
Decapitările, distrugerile şi excluderilor sfîrşesc în 1936 cînd „ceea ce a mai rǎmas din monumentul Victoriei este mutat în cimitirul militar din Calea Lipovei”.
Astăzi monumentul aşteaptă să se prăbuşească, cum spuneam, printre peturi, coroane uscate şi ghioace de lumînări.  
În concluzie ar trebui urgent readus în oraş: arhitectul Şerban Sturza are în vedere acest lucru, la fel şi cîteva organizaţii civice, sperăm să realizăm în toamnă o dezbatere publică în prezenţa autorităţilor locale, a istoricilor şi a celor interesaţi în salvarea şi reamplasarea Monumentului în spaţiul urban al Timişoarei.

           

                                                                        Daniel Vighi 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu